søndag 6. mai 2012

Eivor skriver om språk

Språkmennesket, lingvisten Anne-Lise er nokså opptatt av språk. Jeg bruker språket, jeg underviser i språk, jeg prøver å forklare hvordan barn lærer å snakke, om hvordan vi oppmuntrer dem til å snakke. Om hvordan vi lærer barn å skrive det talte språket, og hvordan vi hjelper dem til å bli bedre skrivere.  Men Eivor får det til så mye mye bedre. Bare les:
 
 
Språk

Muslingbitende om hemmeligheter

i vegring for å gjøre tegn tydelige
slammer vi språket
... gjemmer vi oss i fordekthet
lik djupvannsdyr, bak stein.

Jeg iakttar barnets keiseravsløringer
søket etter klarhet
merker meg fraværet av det introverte
det esoteriske som mangler og
ikke nærer kun en innvidd krets.

Djupvannsdiktets gåtefulhet
menneskets innadventhet
holder det oss flytende eller
synker vi mot urent språk og
konkylietaushet?

Barnet trår vannet
snorkler ikke i språket
bruker ikke svømmeføtter
venter til grumset legger seg og
språket klarner
for å kunne se bunnen.

Eivor Bergum

Ingen kommentarer: