lørdag 27. oktober 2007


AUTOTUIN

I mars 2004 tilbrakte jeg ei uke i Amsterdam, en spennende by med fantastiske kunstmuseum og Anne Franks hus og mere til. Men jeg vil fortell om en noe mer ukjent severdighet.
På min vei fra hotellet mitt og inn til byen kom jeg over en bilhage, det vil si en hage i en bil parkert langs fortauet, eller ”autotuin” på nederlandsk. Jeg bare måtte hoppe av trikken, og gå ut og ta den nærmere i øyesyn. Taket på bilen var tatt av, men bilen hadde både ratt, skilt og dekk. Bilen var blitt fylt opp med jord, og så var det plantet busker, blomster og et lite tre. Treet var i ferd med å vokse seg stort da jeg var der. Det var til og med lagt inn en liten dam innimellom plantene. Det var tidlig på våren, krokus og påskeliljer var så vidt begynt å blomstre i bilen. En hage for byboeren, et godt syn midt mellom høye hus, biler og busser.
Bilen ble plassert der 9. oktober 1999, og ble dessverre fjernet 16. september 2005. På heimesiden skrev de: ”We're very sorry to announce that the cargarden today has left to the eternal parking lot, because of mediocre neighbours claiming 'their' parking space.” (http://www.autotuin.nl/cargarden.html, 13.10.07).

Ingen kommentarer: