onsdag 31. oktober 2007

Knask eller knep


"Halloween" sa en kollega av meg, med forakt i stemmen, "er en amerikansk oppfinnelse som er kommet til Norge bare for at handelsstanden skal tjene seg rike på oss!" Noen andre nikket enig og så fortsatte de å irritere seg over USA, Bush og hele greia. Noe må man jo ha å klage på tenkte jeg, og tidde klokelig stille, tenk dersom han hadde begynt å klage på kona si, det hadde vært direkte ekkelt...


Men i kveld da vi fikk besøk av alle de glade ungene, med rare kostymer og nifse masker, og plastikkspann som hadde inneholdt Trøndersodd, tenkte jeg på hvor feil han tok. De var sammen ute i mørket og de koste seg. Unger har alltid likt å kle seg ut, Halloween eller Allehelgensaften er jo bare en en kveld de får lov til å kle seg ut!


"Hvilke knep har dere på lager da", spurte mannen min. Ungene kikket på hverandre, måtte de ha det da?

"Jeg kan ta av meg maska", sa en liten kar, og med en sånn fryktelig trussel hengende over oss, innså vi at vi måtte gi knask.

"Takk skal dere ha", ropte de høflig før de gikk, alle sammen, fem stykker.



1 kommentar:

Doriz Jeltzin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.